The Reptile Room
WSOY
2003
ISBN 978-951-0-28565-x
196 s.
☆☆☆☆
Kirjasto
Ankea alku
Nyt
kun vihdoin olen toipunut vaihtuneen työmatkan aiheuttamasta
jännityksestä (alkuviikko siihen meni, mutta onneksi työmatka ei ole
kovin hankala, kun bussia voi vaihtaa isoimmilla asemilla) ja tottunut
sen pituuteen (puolisentoista tuntia suuntaansa), olen jälleen
uskaltanut ruveta lukemaan matkojen aikana. Pidempi työmatka tarkoittaa
enemmän luettuja sivuja, ja sehän passaa. Ensimmäisenä sain luetuksi
tämän, Surkeiden Sattumusten Sarjan toisen kirjan. Niin kuin jo
aiemmassa arviossani ensimmäisestä osasta sanoin, näistä tehty leffa
pitää sisällään kolme ensimmäistä kirjaa, joten tämänkin kirjan
tapahtumat olivat ennakkoon tutut. Liekö se olisi vienyt osaltaan
viehätystä?
Baudelairen lapset ovat siis edellisessä
osassa paenneet kreivi Olafin kynsistä tämän aiottua naida Violetin
päästäkseen käsiksi lasten jättimäiseen perintöön. Nyt herra Poe on
löytänyt toisen sukulaisen, jolle hän uskoo lasten holhoamisvastuun.
Kyseessä on Monty-setä, tai koko nimeltään Montgomery Montgomery,
herpetologi joka keräilee käärmeitä kotiinsa, siitä kirjan nimikin.
Monty-setä on mukava ukkeli, pieni ja pyöreä, joka antaa lasten tehdä
päivisin sitä mistä nämä eniten tykkäävät ja vie heidät aina iltaisin
elokuviin jeepillään. Monty-setä suunnittelee ekspeditiota Peruun, mutta
hänen apulaisensa on juuri valitettavasti ja äkillisesti päättänyt
irtisanoutua, ja Montyn on palkattava tilalle joku uusi ennen kuin matka
voi alkaa. Kuin taivaan lahjana kuvioihin ilmaantuu Stefano, mies jolla
ei ole yhtä yhtenäistä pitkää kulmakarvoitusta ja joka on kasvattanut
naamaansa pitkän parran, ja joka on ilman epäilyksen häivääkään kreivi
Olaf (joka pääsi livahtamaan karkuun edellisen kirjan lopussa).
Surkeiden
Sattumusten Sarjassa on viehätystä ja mielikuvituksellisia käänteitä,
epätoivoisiltakin tuntuvat tilanteet ratkeavat aina lasten
kekseliäisyyden ja luovien ratkaisujen kautta. Onpahan kirjoissa vähän
opetuksen makuakin, jos vilkaiset sivuille 161-162, mutta pakkoko
kaikkien aikuisten on olla niin tyhmiä? Ihan oikeasti. Aikuisilla ei ole
taipumusta ottaa lapsia kovin vakavasti juuri koskaan, se lienee ihan
totta, mutta kun Baudelairet saavat sanotuksi Monty-sedälle, että
epäilevät Stefanoa kreivi Olafiksi, tämä ei millään usko heitä. Eikä
herra Poe, joka on sentään nähnyt kreivi Olafin. Miten Olafin valepuku
hämää kaikkia aikuisia, jopa niitä jotka ovat hänet nähneet aiemmin,
muttei kuitenkaan Violetia, Klausia ja Sunnyä? Hrmph!
Käärmekammio,
aivan kuten Ankea Alkukin, oli nopealukuinen ja tiivis kirja, ilman
aikuistenkirjoille niin yleisiä välilörpötyksiä joilla koitetaan vain
venyttää kirjan pituutta. Välissä tosin mietin, olisiko näitä sittenkin
järkevämpää lukea englanniksi, sillä välistä suomennokset ovat
vähintäänkin kömpelöitä. Tai kenties niiden on tarkotuskin olla.
Hirmumyrkyllinen Kyy naurattanee ainakin lapsiväestöä. Ja kuvitus tässä on edelleenkin ihana, aivan kuten ensimmäisessäkin osassa.
Minäkin pohdin paljon tuota, miten aikuiset eivät muka mitenkään tunnista kreivi Olafia. Tietysti tämän sarjan idea ei oikein toimisi, jos aikuiset heti tajuaisivat, että ai tietenkin tuo on naamioitunut kreivi Olaf ja laittaisivat kreivi Olafin vankilaan, mutta onhan se kuitenkin aika kummallista sokeutta.
VastaaPoistaTietysti se piiloon meikattu tatuointi ja tosiaan puuttuva uhkea kulmakarvoitus varmasti muokkaavat Olafin ulkonäköä sen verran, että jos ei tahdo uskoa että tuossa on kreivi Olaf, niin on helppo olla uskomatta, mutta silti. :< Vähän ärsytti myös se, ettei lapsia kuunneltu oikein missään vaiheessa, paitsi sitten ihan lopussa. Vaan eiväthän aikuiset oikein tuppaa lapsia kuuntelemaan oikeastikaan? :D Joten sikäli ihan realistista.
Poista